"V zajetí krmítkářů"
Jiří Kukla

Byl konec dubna a já se rozhodoval, kde na naší největší řece strávím kapří "předtřecí" dobu a pokusím se splnit mnou vytyčený cíl, a to chytit jarního 10+ kapra ze svazové vody. Co se týče výběru místa, čistě náhodou jsem byl jednou na hodinku feedrovat na velice frekventovaném místě přímo ve městě, kde se mi povedl menší kapřík. To byl impuls pro myšlenku, "když tu jsou malí, určitě tu bude i větší". Jenže proti mně hrálo hned několik faktorů, za prvé je zde enormní tlak rybářů, za druhé větší ryba tu bude díky tomu vyškolená, protože tu denně létají krmítka a bůhví co ještě do vody a za třetí, když se něco povede, hned se to roznese a já už si tu nesednu. Nicméně to pro mě byla taková malá výzva.

Místo jsem tedy měl vybrané a už jsem přemýšlel nad tím, jakou zvolím taktiku krmení. Rozhodně zde nemělo cenu nějak extrémně krmit, či předkrmovat, protože jsem byl neustále na očích a druhý den bych si k vodě nesedl. Nakonec jsem se rozhodl pro lehké předkrmování pouze boiliem, partikl jsem ihned vyloučil, abych zbytečně nepřitahoval pozornost malé ryby. Pojmem lehké předkrmování myslím to, že vždy když jsem věděl, že půjdu chytat ráno, večer předtím jsem se stavil nakobrovat 2-3 hrsti koulí, to samé když jsem se chystal chytat odpoledne, či navečer, ve chvíli volna ve škole jsem si sjel něco málo přihodit, ale vždy jen opravdu málo, aby si ryba zvykla, že se na místě vyskytuje potrava a aby mě tolik "nebolelo", kdyby bylo místo náhodou obsazeno. Další věc, nad kterou jsem přemýšlel, bylo kam házet. Většina místních krmítkářů chytala maximálně v půlce řeky, takže jsem oba pruty umisťoval ke druhé straně, kde byl relativní klid od hluku dopadajících krmítek a zároveň pár překážek.

87cm/13kg

Při prvních pár vycházkách jsem si potvrdil, že tlak je zde opravdu extrémní, nevím, co mě to napadlo, ale hned druhou vycházku jsem podnikl v sobotu ráno. Po přijetí k vodě jsem se pozdravil se dvěma staršími pány, kteří chytali vedle mě, a nahodil. Zhruba do hodiny se ale místo doslova přeplnilo rybáři a já si připadal, jako na závodech, ještě horší byla situace, kdy jsem vytáhl kapra cca 65cm, dal ho na podložku, změřil a ihned pustil zpět do vody, pár přítomných na mě koukalo, jestli jsem se náhodou nezbláznil, že by z něj byly krásné podkovy. Tuto chybu už jsem samozřejmě neopakoval a na ryby jsem jezdil pouze v týdnu, kdy se počet vlasců, máčených ve vodě o hodně zmenšil.

Na tomto místě jsem strávil cca 10 krátkých (vždy jen několika hodinových) vycházek. Kaprů jsem pár pochytal, ale většinou mezi 60-70cm, za zmínku ale stojí dvě kapří dámy 72cm/8kg a jeden "pan lysec" s mírami 87cm/13kg, ze kterého doslova stříkalo mlíčí s boiliem Calypso.

Krmil jsem a chytal pouze na GLM betain se švestkou, Calypso a Frankfurtskou klobásu, kterou jsem ale musel po chvíli úplně eliminovat, protože na řece je enormní tlak bílé ryby a toto boilie jsem neměl v provedení high resistance, tudíž ve vodě vydrželo maximálně dvě hodiny, poté z něj zbyl hrášek. Nejvíce se mi osvědčilo Calypso jedna 20mm kulička na dno, dále to samé, ale s 16mm plovkou ananas a GLM 24mm sólo na dno. Záběry chodily na střídačku jak na GLM, tak na Calypso.

Sečteno, podtrženo, mise splněna, kapra nad deset kilo jsem si vytáhl, zvolená taktika mi přinesla své ovoce. Sice jsem nechytil žádného 15+ krasavce, ale ryby byly krásně zdravé a ve formě před třením a myslím si, že kdybych trochu přidal s krmením, či vydržel déle, i ta 15tka by přišla, ale znáte to, po bitvě je každý generál.

Závěrem chci říci, co se týká "krmítkářů", nechci na nikoho házet špínu, každý ať si chytá, jak uzná za vhodné, má na to právo. Ale ne všichni "dědci krmítkáři" jsou špatní. Když jsem si byl jednou večer předkrmovat, potkal jsem se na tomto místě se starším pánem, který chytal na krmítko. Dali jsme se do řeči a to by mnoho kaprařů koukalo, že i mezi již zmiňovanými "dědky krmítkáři" se najdou i tací, kteří striktně dodržují rybářský řád, horní míru, i když je tu už bohužel zrušená a ještě k tomu nadávají na ostatní pány staršího věku, jak vše co chytí, i když to nemá míru, snědí. Tímto patří tomuto "dědovi" můj velký respekt.

Kapři už jsou ve tření a mě začíná další "mise" za vytyčeným cílem, a to chytit amura přes metr v době kapřího rozmnožování, zatím se povedl jeden amurek lehce přes 80cm na šoulačku na rohlík z hladiny, tak uvidíme, jestli budu mít zase o čem psát. :)

S pozdravem, za Krmiva Hulín - Team Pardubice, Jiří Kukla.